Echipamentul foto conteaza dar nu cum ai crede tu.

Acum vreo 4 ani când am cutreierat cu lunile prin pădurile tropicale din Indonezia am început pentru prima dată să mă gândesc la greutatea echipamentului foto. Trebuie să înţelegi că fiecare 100 de grame cărată contează foarte mult în mediul acela.

Echipamentul meu foto era un Canon 60D cu un 24mm f2.8 (lentila mea preferată pe atunci), un fisheye 8mm de la Samyang, un 18-270mm de la Tamron (nu prea îl foloseam dar era bun în momentele cheie) şi un trepied de la Manfroto. Toate astea ocupau mai mult de jumătate (greutate şi volum) din rucsac. Când plecam pentru ture de câteva ore în pădure cu localnicii sau ieşeam doar prin sat în 80% din cazuri luam cu mine doar 24mm, era cel mai uşor de cărat. Şi totuşi body-ul era greu şi voluminos. Cam atunci am început să mă gândesc la un mirrorless, dar camerele încă nu erau „acolo”.

Anul trecut, în Vama Veche, am avut „norocul” să mi se fure tot echipamentul foto. Pentru prima dată de când sunt fotograf nu mai aveam nici un echipament şi deci libertatea totală să cumpăr ce vreau eu. Şi de atunci am început să testez. Am tras cu diferite dslr-uri de la Canon şi Nikon, toate foarte faine, doar un mare neajuns pentru mine – body-urile erau la fel de voluminoase.

Pentru cei care nu mă ştiu merită menţionat că în ultimii 2 ani am tras la evenimente sportive ce se desfăşoară pe durata a câtorva zile şi care de obicei implică deplasări lungi pe teren accidentat. În aceste cazuri pentru a avea cât mai multă mobilitate prefer să iau cu mine echipamentul foto strict necesar.

DSC04233

Curios, de cum se comportă un mirrorless, le-am cerut celor de la Sony România o cameră de test. Spre surpinderea mea au răspuns pozitiv şi pentru 3 luni de zile am testat un Sony a6300 echipat cu un Sony FE 24-240mm f/3.5-6.3 OSS. Am purtat aparatul peste tot prin munţi şi am tras cam în toate condiţiile atmosferice posibile. Nu a fost dragoste la prima atingere, dar încet încet m-a prins.

Construcţie

Ce mi-a plăcut încă de la început este faptul aparatul se simte robust, body-ul fiind făcut dintr-un aliaj de magneziu. Pare capabil să reziste la lovituri, poate chiar şi la căzături de la înălţimi mai mari.

Untitled-1

În plus body-ul este etanş la apă. De mai multe ori aparatul mi-a fost complet acoperit cu zăpadă. Fiind în mijlocul pădurii nu am avut de ales, l-am suflat de zăpadă, şters cât de bine am putut şi am continuat să trag.

DSC07424.jpg
De obicei după o poză ca asta eram complet acoperit de zăpadă şi eu şi aparatul.

Sistemul de auto-focus

Foarte important în fotografia de sport este sistemul de auto-focus, care la a6300 zici că e pe steroizi. Are 425 de puncte de auto-focus cu detecţia fazei care acoperă mai mult de 90% din cadru. Ca să-ţi faci o idee camerele Canon 1DXII şi Nikon D5, care reprezintă vârful de gama pentru fotografia de sport au 102 respectiv 153 puncte de AF, preţul unui astfel de aparat fiind de peste 5000$.

AF-Points_A6300.jpg

În plus, zic ei, are cel mai rapid sistem de auto-focus, cronometrat la 0.05 secunde.

DSC07732-Edit_small.jpg
Pentru astfel de cadre, când nu ştii când şi de unde apare subiectul rapiditatea sistemului de auto-focus este esenţială.

Şi peste toate astea se adaugă 11 cadre pe secundă  cu un sistem de urmărire a subiectului foarte performant – în 98% din cazuri a urmărit subiectul perfect. Trebuie menţionat că a6300 are un buffer de 21 de imagini RAW sau 44 JPG. Asta înseamnă că timpul acoperit este undeva la 2 secunde (mult mai puţin comparativ cu vârfurile de gamă de la Canon sau Nikon menţionate mai sus).


De multe ori trick-ul durează foarte puţin şi nu poţi anticipa întotdeauna când e momentul.  11cps te ajută să nu ratezi momentul.

Dar pentru a valorifica toate acestea trebuie să ştii să setezi camera corect. Mie mi-a luat ceva timp până le-am descoperit aşa că share-uiesc cu voi setările mele:

  • Focus Mode – Continuos AF
  • Drive Mode – Continuos Shooting
  • Auto Review – OFF
  • Finder Frame Rate – schimbă de la 50 la 100
  • Focus Area – eu prefer Flexible Spot Medium (ai de ales intre Wide, Zone, Center, Flexible Spot (Small, Medium, Large) si  Expanded Flexible Spot)
  • Drive Mode – Hi+ (11cps) sau Hi (8cps); câteodată e de preferat Hi în detrimentul lui Hi+, deoarece după 22 de cadre RAW buffer-ul e plin

EVF – ce vezi e ceea ce pozezi

EVF – Electronic View Finder adică Vizor Electronic. Dacă DSLR-urile sunt echipate cu un OVF (vizor optic) prin care vezi exact ceea ce vezi cu ochiul liber, prin EVF vezi exact ceea ce vede camera ta. Adică îţi permite să vezi exact cum va arăta poza (în funcţie de setări) înainte să faci poza. Crede-mă e o mică mare îmbunătăţire. Pentru a elimina acele cadre negre care de obicei sunt vizibile pe EVF atunci când tragi în rafală (8cps sau 11cps), tot ce trebuie să faci este să schimbi din meniu – Finder Frame Rate de la 50 la 100.

Ergonomie

Iniţial am avut probleme să mă obişnuiesc cu dimensiunea aparatului. Grip-ul e mic şi parcă nu-l simţeam în mâna dar între timp mi s-a format mâna după el. Dar defapt asta căutăm nu? Un aparat mic care să fie “invizibil”.

FJ7B1073.jpg

Datorită dimensiunilor reduse am observat că am început să iau camera cu mine cam peste tot. Situaţii în care în mod normal nu aş fi avut aparatul cu mine au devenit acum accesibile şi interesante din punct de vedere vizual.

DSC02992.jpg
Nu în fiecare zi se întâmplă să dai peste un skateboard-er pompat să dea un trick peste bar. Norocul meu e că am avut camera la mine.

Merită menţionat si modul silent shooting care chiar nu produce nici un fel de zgomot, spre deosebire de modul silent shooting de la dslr-uri. E ideal atunci când vrei să fotografiezi animale, sau când vrei să fii incognito. Compromisul este că îl poţi folosii doar în Continuos shooting Low. În acest mod anumite funcţii nu sunt disponibile: Flash shooting, Auto HDR, Picture Effect, Picture Profile, Long Exposure NR, e-Front Curtain Shutter, S. Auto Img. Extract, Bulb shooting, Mulţi Frame NR.

Video

Consider că am o experienţă prea mică pe partea de video pentru a putea exprima o opinie ce poate fi luată în considerare. Însă nu sunt multe camera la preţul acesta care oferă posibilitatea de a filma 4k sau Full HD la 120 CPS.

Ce nu mi-a plăcut

Bineînţeles că nici o camera nu este perfectă. Cel mai mare neajuns al lui a 6300 pentru mine este bateria. E normal, un body de dimensiuni mici poate acomoda o baterie mică, care la rândul ei are o capacitate mică. La început nu reuşeam să trec de 250 de cadre cu o singură baterie. Între timp după ce m-am mai acomodat cu camera am ajuns să trag undeva la 600 de cadre. Şi aici am descoperit 2 setări care m-au ajutat:

  • pre-AF – OFF – folosesc pre-AF manual, adică când apăs eu butonul până la jumătate
  • Finder/Monitor – Monitor (Manual) – folosesc tot timpul EVF, iar pe Monitor comut manual doar atunci când vreau să mă uit la o poză făcută

Un alt inconvenient este buffer-ul. Dacă ai tras în rafală şi ai umplut buffer-ul camera îngheaţă, numai răspunde la nici o comandă. Trebuie să aştepţi 15-40 de secunde (depinde şi de viteză cardului de memorie) până se goleşte buffer-ul pentru a previzualiza imaginile.

Dacă pentru ani buni ai tras cu Canon sau Nikon, meniul poate să fie frustrant. Ia ceva timp să te înveţi cu ordinea setărilor, aranjamentul butoanele, dar nu e ceva insurmontabil.

Galerie imagini

Echipament folosit: Sony a6300 + Sony FE 24-240mm f/3.5-6.3 OSS.
Aceste imagini au fost editate în Adobe Lightroom.

Concluzie

Şi întrebarea finală… recomand Sony a6300? Pentrul tipul meu de fotografie – sport, aventură, natură – răspunsul este categoric DA. Atenţie nu spun că această camera o să te facă un fotograf mai bun, dar o camera care are specificaţii ce se pretează tipului tău de fotografie îţi creşte şansele să produci imagini speciale.

Disclaimer

Trebuie să menţionez că am primit camera de la Sony România pentru test, însă nu am fost plătit de ei sau altcineva să scriu acest articol. Gândurile şi opiniile exprimate în acest articol sunt în totalitate ale mele.

IO – întreabă-mă orice

Dacă ai vreo întrebare despre acest review, despre Sony a6300 sau despre munca mea nu ezita să-mi laşi un mesaj.

Leave a Reply

